Off White Blog
Експедиция на борда на суперпечата

Експедиция на борда на суперпечата "Широта", опознаване на норвежкия Арктика

Април 28, 2024

След два последователни пасажа през прочутия Северозападен пасаж през 2014 и 2015 г. бях напълно очарован от чудесата на арктическите региони. Бях чувал само за архипелага на Свалбард, но колкото повече прочетох и научих за него, толкова повече станах решен да прекарам поне още едно лято в Арктика, но този път Норвежкия Арктика.

Качихме се на Latitude на 8 юли 2016 г. в Стокхолм, Швеция и след кратък круиз до Копенхаген, където вдигнахме няколко гости, пътувахме до Берген в югозападната част на Норвегия. От Берген изкарахме остатъка от месец юли, за да обикаляме бавно по западното крайбрежие на Норвегия, изследвайки фиорди като фиорда Гейрангер и Тролфьорд, до архипелага Лофотен, известен с характерния си пейзаж с драматични планини, водещи надолу към закътани заливи и до Тромсе в Северна Норвегия. Тромсе е известен като културен център над Арктическия кръг и е популярна дестинация за гледане на северното сияние.

След няколко дни в Тромсе тръгнахме да прекосим Северния океан до архипелага Свалбард, известен още като Шпицберген. По пътя за Свалбард се спряхме на малък остров, наречен Bjørnøya, известен още като остров Bear. Bjørnøya е естествено светилище на птици с високи скали, където ще намерите гнездови колонии на Auks, Чернокраки Kittwakes, Guillemots и Puffins. Bjørnøya рядко, ако изобщо е посещаван от минаващи кораби и няма туристически пътувания до Bjørnøya. Ние обаче намерихме останките на руска риболовна лодка, чийто екипаж е бил на купон, след което се напиваше и заземява лодката им, която сега е постоянна част на острова.

След двудневна спирка в Bjørnøya, главно поради времето, заминахме за Свалбард и основния му град Лонгърбиен, където пристигнахме на 3 август. Longyearbyen се счита за столица на Свалбард и с население от малко над 2000, определено е център на дейност в архипелага. Има музеи, добро пазаруване, галерии и добра инфраструктура за подпомагане на туристическите дейности. Доста забележително е, като се има предвид числеността на населението. Има дори ресторант с участието на Michelin и кръчма, която е оценена като 6-та най-добрата лента в света! Големият сезон трябва да видите много туристи.

Няколко седмици преди да стигнем до там, ние установихме контакт с Джейсън Робъртс, който е базиран на Свалбард и който е работил със сър Дейвид Атънбъро през последните 30 години или така, за да подготви документални филми като Frozen Planet, Human Planet и т.н. Джейсън беше най-полезен и предложи да вземем един от колегите му, Ейнаар, млад норвежец, със себе си за пътуването. Това беше най-доброто решение, което някога сме взели, защото познанията на Ейнаар за архипелага и неговата дива природа бяха необходими. Като допълнителен бонус той имаше възхитителна личност и се разбираше с всички на борда. За всеки, който планира да посети Арктика, силно бих препоръчал да се свържете с Джейсън Робъртс Productions в Свалбард.

Имахме няколко гости, които трябваше да ни напуснат на 9 август, така че разделихме плана за круиз на две части. Първият беше петдневен круиз нагоре по западния бряг на архипелага и обратно към Лонгърбиен. Второто беше обиколка на целия архипелаг, протичаща часовниковата стрелка, включително 17-дневно пътуване до много рядко посещаван (казаха ни, че сме третата лодка, посещавана някога) остров, наречен Kvitøya, и кратко посещение до арктическия лед опаковайте северно от 81 градуса северна ширина.

Първият ден ни отведе до Кросфьорд в Националния парк Северозападен Шпицберген. Кросфьорд е дълъг 30 км с различни разклонения, ефектна природа с множество ледници и много атрактивни туристически обекти. Прекарахме деня, изследвайки различни съседни фиорди, Möllerfjorden, Mayerbukta и дори успяхме да се изкачим на айсберг, плуващ в разклона на Fjortende.

От Krossfjord, ние пътувахме до Магдаленефьорд, който отсича около 10 км направо в брега. Този фиорд е общодостъпен през цялата година и е популярен сред китолозите през 17-ти век. В него има залив Тринитихамна, приютен от полуостров Гравнесет, който осигурява добро убежище за посещение на кораби. През 1977 г. австрийски алпинист беше убит от полярна мечка в Магдаленефьорд и тук видяхме и голяма мъжка полярна мечка, очевидно почиваща на пътешествието си на север, където леденият пакет беше отстъпил. Направихме пътуване в търга до Амстердам, наречен на името на холандските китолози, където видяхме голяма група валгуси, които сами се греят.

Следващата спирка беше Раудфьорд, първият фиорд на изток, когато следвате северния бряг на Шпицберген от западния ъгъл. Дълъг е около 20 км с редица странични заливи с отелни ледници и плитка вода. Взехме търга и кацнахме в Аличамна, където изкачихме около 14 км по много скалист терен до другата страна на фиорда, където запалихме огромен огън с кифла, преди търгът да се озове и да ни вземе. Всички спаха много добре онази нощ!

На 7 август отидохме в Тригхамна и взехме търга към Алкепинтен със своите грандиозни височини на височина 100 м, идеални за гнездящи колонии на птици. Отидохме там, за да видим дали можем да намерим и снимаме арктическата лисица, за която се знае, че се задържа в основата на скалите, за да хване някой млад Гилемот или Аукс, опитващ се за моминския си полет, но които не успяват да стигнат до морето!

Тези птици предоставят последния шанс на лисиците да прибират малко храна за зимата.За съжаление в този ден не видяхме нито една лисица, въпреки че наистина се натъкнахме на доста елени.

В последния ден, преди да се отправим обратно към Лонгърбиен, за да отпуснем някои заминаващи гости, се спряхме на Пирамиден, пуст град, първоначално построен от руснаците за операция по добив на въглища. Когато добиването на въглища стана неикономично, те просто изоставиха този град през 1998 г. и сега той прилича на град-призрак, но с действащ хотел с шестима руснаци, които живеят там. Всъщност отидохме и пихме руска водка в бара. От Пирамиден посетихме близък ледник, където успяхме да се изкачим нагоре и да преминем през тялото на ледника в канал с разтопена вода. Това е доста уникално изживяване, тъй като човек е заобиколен от леденосин тунел от ледников лед. От другата страна успяхме да се качим на върха на ледника, откъдето получихме няколко добри кадри от дронове и снимки.

След като нашите гости тръгнаха на 9 август, останахме в Лонгърбиен за няколко дни, защото времето на източния бряг на архипелага, където бяхме начело, се беше обърнало. В Longyearbyen направихме няколко разходки, посетихме арктическите музеи, пазарувахме и изпробвахме всичките им ресторанти.

Тръгнахме от Лонгърбиен на 11 август в 19 ч. И пристигнахме в Беллесунд в 1:30 часа сутринта. Bellesund е входът на система от фиорд с няколко разклонения, простиращи се до 80 км във вътрешността. Тръгнахме на дълъг поход до две ловни колиби в лагер Милар. Това беше щастливият ни ден, тъй като в допълнение към много елени и някои действия с два Skewers, които постоянно ни атакуваха и нашия безпилотен летателен апарат, ние се натъкнахме и на майка на арктическа лисица с три малки. Прекарахме няколко часа, като ги снимахме както с нашите камери, така и с дрона.

На 13 август пътувахме до Хорнсунд, най-южният фиорд на архипелага на Свалбард и някои смятат, най-красивият. В него има осем големи ледника с фронтони за отел, подкрепени от някои много впечатляващи планини, включително Хорсундтинд, третата по височина планина на архипелага. Комбинацията от върхове и ледници предоставя някои ефектни пейзажи. Взехме нашия търг и посетихме ледници в Бергербукта, Бреполен и Storbreen и се разходихме до невероятно образуване на скали, което може да бъде описано само като арктически Стоунхендж. По пътя видяхме още елени и лисица.

На следващия ден планирахме да отидем до остров Edgeøya, където има скали за гнездене на птици, където е известно, че полярните мечки се изкачват, когато храната е оскъдна, да изядат яйцата и пиленцата от гнездата. За съжаление, времето беше лошо и нямаше да намерим сигурна котва в Edgeøya, така че го прескочихме и продължихме към Barentsøya и Dorstbukta, където видяхме две полярни мечки, които вървят по брега.

Един от най-запомнящите се моменти от пътуването беше посещението на Viberbukta и пътуването през целия храбър лед до масивния ледник Brassvell, който е част от ледникова система, състояща се от 170 км ледени скали. Имаше няколко огромни водопада, слизащи от върха на ледника, правейки наистина незабравима гледка.

На 16 август започнахме да се отправим към „Белия остров“, Kvitøya, но по пътя решихме да спрем на северния край на Storøya. Тези два острова са най-отдалечените точки на архипелага, от които Storøya, по-малкият остров е само с площ 40 кв. Км. Пристигнахме в 9:30 ч. И излязохме за малко проучване с търга. Както се оказа, беше много навременно, защото забелязахме две полярни мечки и една от тях доста близо до някакъв морж. Беше толкова интересно, че не се върнахме в Latitude чак след 3 часа сутринта. Това беше предимството на 24-часовото слънце, можехме да правим каквото си поискаме, по всяко време. Прекарахме допълнителен ден в Стороя, преди да продължим до Kvitøya. Приблизително 99 на сто от Kvitøya, който е с площ 700 кв. Км, е покрит с ледена шапка и има само три много малки части, които не са заледени. Направихме първата си спирка в Andréeneset, една от точките без лед, но имаше прекалено много набъбване и, въпреки че видяхме морж и една мъртва полярна мечка, се преместихме в североизточния край на острова към Kræmerpynten, където прекара два дни.

Докато бяхме в Kvitøya, направихме доста походи и проучихме с търга. Във водата имаше много лед лед и много майки с морж с малките си бебета. Видяхме и четири полярни мечки (две от които ни дебнеха, когато ходехме по ледника!), А също и три мъртви полярни мечки. Мечките или са умрели от глад или може би от наранявания, получени при опит да нападнат моржовете. Моржовите майки с малки могат да бъдат много опасни и ще атакуват и ранят или убиват полярни мечки. В края на един поход, когато отидохме право до топофа на ледника, слязохме в една от зоните без лед на Kvitøya и запалихме огън. Беше толкова приятно и топло със синьо небе, че решихме да направим вечеря на барбекю до огъня. Готвачът взе лодката да се върне в Latitude, за да вземе храна и провизии и докато ние го чакахме, голяма мъжка полярна мечка изскочи доста близо до нас. Явно е излязъл от водата от другата страна, където вероятно се е опитвал да ловува морж или тюлени. Той стана доста любопитен и започна да се приближава към нас, така че трябваше да изоставим плановете си за вечерята с барбекю. Той предостави няколко много хубави възможности за снимки през следващия час или повече и след това се върнахме в Latitude, когато се изкачи по ледника по почти същата пътека, по която бяхме поели, слизайки надолу. Kvitøya явно беше връхната точка на пътуването и съжалявахме, че го оставихме, но времето започна да се променя и искахме да видим дали можем да стигнем до полярния леден шелф на около сто мили северно от върха на архипелага на Свалбард.

Напуснахме Kvitøya на 20 август в гъста мъгла и много лоша видимост.Това беше трудно, поради наличието на много лед във водата. Стигнахме до полярния леден шелф около 20 часа по-късно и след това прекарахме два дни в леда. Невъзможно е да се закотвим там, тъй като водата е твърде дълбока, така че разработихме техника, при която просто ще се „закачим“ към голямо ледено крило и след това ще се потопим с него. Ние дори успяхме да излезем на ледена крила и да направим няколко снимки, докато момичетата хулиха, а двама души стояха на стража с пушки в случай на нападение на полярна мечка !! Това беше доста невероятно изживяване.

Напуснахме ледения шелф на 23 август и обиколихме до района на Уудфьорд и до Лиефдефьорд, който е много популярен сред посетителите поради своята изключителна природна красота и много възможности за екскурзии. След като се закотвихме близо до Sørdalsbukta, посетихме ледника в Монако и след вечеря поехме на търга на изключителен „плаж“ под огромна Червена планина. Направихме огън и печени зефини и наблюдавахме променящите се цветове, докато слънцето се движеше бавно от едната страна на другата, без изобщо да залязва. Докато седяхме до огъня, арктическа лисица изскочи глава над издигането, но беше твърде срамежлива, за да се приближи повече. Миризмата на храната беше може би твърде много за него, за да не погледне поне. Този огън под червената планина беше още едно от незабравимите събития на пътуването!

След като напуснахме Лиефдефьорд на 24 август, се натъкнахме на някои доста груби морета и лошо време, така че се напуснахме и се подслонихме в Магдаленефьорд на Западния бряг, където бяхме тръгнали в първата част на пътуването. След като времето се подобри, ние заминахме и поехме към Ny Alesund, едно от селищата, което все още се използва от изследователски станции, създадени от много страни, включително Китай, Япония, Индия, Италия и координирани от Норвежкия полярен институт. Ny Alesund е най-високата точка на обитаване на човека на земята и е един от най-важните обекти в историята на проучването на Северния полюс. През лятото около 150 учени от различни страни работят там, събират данни за арктически лед и диви животни. Постоянното население е само 40 души, които остават там през цялата година.

След като прекарахме малко повече от един ден в Ny-Олесунд, най-накрая тръгнахме обратно към Longyearbyen, като много добре осъзнахме, че току-що сме постигнали това, което малко са правили преди: пълно обиколка на архипелага на Свалбард със спиране на полярния леден шелф , Широчината вече е по-близо до Северния полюс, отколкото всяка друга частна яхта. Когато спряхме на леденото плато, бяхме на 400 мили от Северния полюс.

Тази статия е публикувана за първи път в Yacht Style 37.